Każdy posiadacz pojazdu wie, że samochód należy raz na jakiś czas umyć. Liczba samochodów w kraju wciąż rośnie, stąd i myjni samochodowych na mapie Polski nieustannie przybywa. Wśród tego typu punktów usługowych największą chyba popularnością cieszą się myjnie bezdotykowe i takich właśnie obiektów przybywa przy naszych drogach najszybciej. Nic dziwnego, myjnie bezdotykowe gwarantują szybką i dobrej jakości usługę oraz przystępną dla użytkownika cenę za umycie wozu. W takich okolicznościach nasuwa się więc pytanie: czy własna myjnia to wciąż dochodowy biznes?
Opłacalność myjni bezdotykowej
Bez wątpienia tak, inaczej nie powstawałyby wciąż nowe myjnie. Choć konkurencja na rynku jest coraz większa, to dalej myjnie samoobsługowe to dobry pomysł na biznes. Trzeba jednak spełnić szereg warunków, by był to dochodowy interes. Na początku warto zrobić rozeznanie jaka jest w okolicy konkurencja i czy w ogóle jest sens z takim przedsięwzięciem startować. Jeżeli tak – podejmujemy kolejne kroki.
Przede wszystkim – ważna jest działka i jej lokalizacja. Najlepiej oczywiście, żeby inwestor był jej właścicielem, nie jest to jednak warunek bezwzględny, działkę można bowiem wydzierżawić na długi okres (10 lat). Co do położenia gruntu – powinien być do niego dogodny dojazd z ulicy, a najlepiej z ruchliwej trasy. Korzystnym wyborem jest również lokalizacja myjni w pobliżu skrzyżowania lub rozjazdu dróg.
Dobrze też, jeśli do myjni samoobsługowej będzie można swobodnie skręcić z obu stron drogi. Pozytywnie na taki biznes w przyszłości wpłyną wysoka widzialność inwestycji z daleka, lokalizacja w pobliżu większych skupisk ludzkich (np. nowo powstające osiedla) oraz galerii handlowych lub stacji paliw, o ile oczywiście te ostatnie nie mają w swej ofercie bezdotykowego mycia pojazdów. Dlaczego warto umiejscowić biznes w pobliżu większych skupisk? Przede wszystkim istotny jest dostęp do mediów, tj. wody, energii elektrycznej oraz kanalizacji, ponadto można będzie doprowadzić również gaz jako dodatkowe źródło ogrzewania myjni. Lokalizacja taka zagwarantuje wreszcie większą liczbę klientów.
Czytaj również: Koszty budowy myjni bezdotykowej
Własna myjnia – jaka działka?
Jaka powinna być powierzchnia działki pod taką myjnię? Powierzchnia działki pod myjnię samoobsługową zależy oczywiście od rozmiaru inwestycji. Należy założyć, że na jedno stanowisko powinno przypadać około 250 m². Taki obszar powinien zapewnić właściwą przestrzeń dla jednego stanowiska do swobodnego przemieszczania się, manewrowania i mycia pojazdów. Każde powiększenie inwestycji o dodatkowe stanowiska wymagać będzie większej powierzchni działki, dlatego lepiej pomyśleć o tym wcześniej i zainwestować większą działkę. Ważne jest również, aby grunt, na którym stanie przyszła myjnia bezobsługowa miał status działki o charakterze usługowym lub usługowo-budowlanym.
Żeby to sprawdzić, należy udać się do lokalnego urzędu gminy lub miasta i sprawdzenie stanu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli dany teren takowego nie posiada, trzeba będzie wystąpić o wydanie warunków zabudowy do właściwego urzędu miasta lub gminy. By rozpocząć inwestycję w myjnię potrzeba będzie też zdobyć pozwolenia wodnoprawne oraz złożyć wnioski o przyłączenia do mediów. Szczegółowo przepisami prawa przy uruchamianiu własnej myjni bezdotykowej zajmiemy się w odrębnym artykule.
Sprawdź: Myjnia automatyczna